Van welk materiaal is remleiding gemaakt?
Remleidingen zijn essentieel voor de veiligheid van een voertuig. Ze transporteren de remvloeistof onder hoge druk naar de remklauwen of wielremcilinders, waardoor de remmen worden geactiveerd. De keuze van het materiaal heeft invloed op de prestaties, levensduur en onderhoud. De drie meest voorkomende materialen zijn koper, cunifer (koper-nikkel) en staal. Hieronder een korte uitleg van elk type met de voor- en nadelen.
De keuze tussen deze materialen hangt af van de toepassing, het budget en de gewenste levensduur van het remsysteem. Cunifer wordt als beste compromis gezien vanwege de sterkte en vooral corrosiebestendigheid.
Koperen remleiding
Koper remleiding wordt veel gebruikt bij het repareren van remleidingen, of wanneer de originele remleidingen vervangen dienden te worden. Koper is een relatief zacht en flexibel metaal, waardoor het eenvoudig te buigen en te installeren is, en vaak met goedkopere gereedschappen te bewerken is.
Voordelen:
- Makkelijk te buigen en monteren
- Eenvoudig te bewerken
- Corrosiebestendig
- Goede drukbestendigheid
Nadelen:
- Er zijn landen waar koperen remleiding niet is toegestaan. Binnen Nederland is koper remleiding wel toegestaan
Cunifer remleiding (koper-nikkel)
Cunifer is een legering van koper, nikkel en ijzer en wordt tegenwoordig veel gebruikt als alternatief voor koper en staal. Het combineert de flexibiliteit van koper met de sterkte en duurzaamheid van staal, waardoor het een uitstekende keuze is voor zowel klassieke als moderne voertuigen.
Cunifer remleidingen kunnen een hoge druk aan, en worden veel gebruikt binnen de autosport en bij restauraties van oldtimers.
Dit type remleiding wordt veel gebruikt in de auto-industrie en zelfs in luchtvaart- en maritieme toepassingen vanwege de hoge corrosiebestendigheid en lange levensduur.
Voordelen:
- Zeer corrosiebestendig, lange levensduur
- Makkelijker te buigen dan staal, maar sterker dan koper
- Zeer goed bestand tegen zoutinvloeden
- Minder kans op scheuren of barsten
- Zeer sterk en bestand tegen hoge druk
Nadelen:
- Duurder dan zowel koper als staal
- Iets lastiger te bewerken dan koper, maar met professioneel gereedschap goed te doen.
Stalen remleiding
Staal wordt vaak gebruikt in de originele fabriekstoepassingen van voertuigen vanwege de hoge sterkte, en de lage kosten. Stalen remleiding is altijd voorzien van een coating, die oxidatie moet tegengaan. Na verloop van tijd kan deze coating los laten, waardoor de leiding gaat roesten.
Voordelen:
- Zeer sterk en bestand tegen hoge druk
- Voorkomt uitzetten bij hoge druk
Nadelen:
- Moeilijker te buigen en te installeren dan koper of cunifer
- Roestgevoelig zonder coating
Goed om te weten
Zowel koperen, stalen als cunifer remleiding zijn binnen Nederland toegestaan om te gebruiken op een auto, en zijn allen veilig. Ook het is toegestaan om verschillende materialen aan elkaar te koppelen, ons advies is wel om dit te doen middels een remleiding koppelstuk. Hier vind u meer informatie over het koppelen van remleidingen.