Een remleiding moet vervangen worden wanneer er sprake is van slijtage, schade of ernstige roest, of als de werking van het remsysteem niet meer betrouwbaar is. Er is geen vaste vervangingstermijn zoals bij olie of filters, maar onderstaande signalen en situaties geven aan dat vervanging nodig is:
Wanneer moet je een remleiding vervangen?
Lekkage van remvloeistof
Als je remvloeistof onder de auto ziet of merkt dat het reservoir daalt zonder zichtbare reden, kan een remleiding lek zijn.
Zichtbare corrosie (roest)
Stalen leidingen die beginnen te roesten, kunnen verzwakken. Bij oppervlakkige roest is dit nog geen probleem, maar putcorrosie of afbladderende roest vereist directe vervanging. Putcorrosie is veel gevallen zelfs een APK afkeur.
Zwakke of gebarsten rubberen slangen
Flexibele remslangen kunnen na verloop van tijd uitdrogen, barsten of opzwellen. Dit tast de remdruk aan.
Sponzig remgevoel of langere remweg
Als je rempedaal dieper moet worden ingetrapt of het remmen voelt “zacht” aan, kan er lucht of vocht in de leiding zitten – vaak door een zwakke leiding. Het is dan van belang dat er wordt gecontroleerd of er een lekkage zit.
Afkeur bij APK-keuring
Wordt de remleiding afgekeurd door roest, lekkage of schade? Dan is vervanging verplicht om de keuring te doorstaan.
Na een ongeval of aanrijding
Zelfs als er visueel weinig te zien is, kunnen leidingen inwendig beschadigd zijn.
Bij restauratie of groot onderhoud van een voertuig
Bij oldtimers of voertuigen die lange tijd stil hebben gestaan, is preventieve vervanging vaak verstandig.
Extra tip:
Gebruik bij vervanging bij voorkeur koperen of koper-nikkel leidingen (Cunifer) in plaats van gewone staal. Ze zijn beter bestand tegen roest en makkelijker te buigen. Met een klein beetje handigheid is het vervangen van een stukje leiding vaak al goed te doen. Er zijn voor het repareren van remleidingen wel specialistische gereedschappen nodig. Gereedschappen voor incidenteel gebruik zijn niet duur, en vaak snel terugverdiend.