Koperen Remleidingen: Feiten en Fabels Ontkracht
Remleidingen vormen een cruciaal onderdeel van het remsysteem van je voertuig. Zonder goed functionerende leidingen kunnen zelfs de beste remblokken, -schijven of elektronische systemen zoals ABS en ESP hun werk niet doen. Toch wordt er maar weinig gesproken over de technische aspecten van remleidingen, en zeker over het gebruik van koperen leidingen bestaan er veel misverstanden. Tijd om de feiten van de fabels te scheiden.
❌ FABEL: “Alle koperen remleidingen zijn hetzelfde, alleen de fabrikant verschilt”
WAARHEID: Remleidingen zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld remschijven of -blokken, niet onderworpen aan een verplichte homologatie. Dat betekent dat je bij aankoop goed moet letten op de herkomst van het product. Leidingen van onbekende of onbetrouwbare fabrikanten kunnen ondermaatse eigenschappen hebben en zo de veiligheid in gevaar brengen. Remleidingen gekocht bij Automotive Line en de Remleidingshop.nl voldoen altijd aan de hoogste kwaliteit standaarden.
❌ FABEL: “Alleen stalen leidingen zijn toegestaan in het remsysteem”
WAARHEID: Koperen remleidingen zijn een volwaardig alternatief voor stalen leidingen. Ze worden al jaren gebruikt en als ze voldoen aan de juiste normen, zijn ze volledig geschikt voor toepassing in remsystemen. Normen zoals PN-EN 12449 en PN-ISO 4038 geven duidelijke richtlijnen voor materiaal- en aansluitvereisten. Ook industriestandaard BN-90 3617-09 erkent koper en koper-nikkel (Cunifer) als geschikte materialen.
❌ FABEL: “De wanddikte van een koperen leiding maakt niets uit voor de duurzaamheid”
WAARHEID: Juist wel. De standaard buitendiameter van een remleiding is 4,75 mm en de wanddikte moet minstens 0,90 mm zijn. Dikkere wanden zorgen voor hogere drukbestendigheid — essentieel voor een veilig remsysteem. Een afname van slechts 0,10 mm in wanddikte kan de drukbestendigheid met wel 250 bar verlagen. Sommige fabrikanten bezuinigen hierop, met alle gevolgen van dien voor ABS- en ESP-systemen.
De koperen remleidingen met een buitendiameter van 4.75 mm (3/16”) gekocht bij Automotive Line en de Remleidingshop.nl hebben een wanddikte van 0,90 mm, en voldoen hiermee aan de hoogste standaarden.
Let op: koperen leidingen van 4,80 mm met een wanddikte van 0,80 mm vallen onder norm EN 12735-1 en zijn bedoeld voor koelinstallaties — niet voor remsystemen! Deze verkopen wij dan ook niet.
❌ FABEL: “Het installeren van koperen remleidingen verandert de constructie van het voertuig”
WAARHEID: Er zijn geen wettelijke bepalingen die het gebruik van koperen remleidingen verbieden of beschouwen als constructiewijziging, zolang ze aan de technische voorwaarden voldoen. Koperen leidingen van goede kwaliteit tasten de veiligheid of goedkeuring van het voertuig dus niet aan.
❌ FABEL: “Koperen leidingen corroderen sneller door elektrochemische reacties”
WAARHEID: Elektrochemische corrosie kan ontstaan bij contact tussen verschillende metalen en de aanwezigheid van water, maar dit risico is minimaal in een goed afgesloten remsysteem. Remvloeistof is hygroscopisch en bevat corrosieremmers. Bovendien geldt dit risico net zo goed voor staal als voor koper.
✅ FEIT: “Koperen remleidingen zijn beter bestand tegen weersinvloeden”
WAARHEID: Bij blootstelling aan vocht en strooizout oxideert koper oppervlakkig, wat juist een beschermende laag vormt tegen verdere corrosie. In tegenstelling tot staal, dat kan doorroesten, blijft koper hierdoor langer intact.
✅ FEIT: “Koperen leidingen zijn eenvoudiger te installeren”
WAARHEID: Door de hogere vervormbaarheid van koper zijn de leidingen makkelijker te buigen en te monteren. Dat maakt het werk voor monteurs niet alleen sneller, maar ook nauwkeuriger.
✅ FEIT: “Stalen leidingen mogen vervangen worden door koperen leidingen”
WAARHEID: Mits ze aan alle technische eisen voldoen, zijn koperen leidingen een veilige en betrouwbare vervanging voor stalen remleidingen.